دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

منشور حقوق بیمار به زبان ساده و قابل فهم

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | 
                              منشور حقوق بیمار به زبان ساده و قابل فهم
 
  • - بیمار حق دارد خدمات بهداشتی درمانی را متناسب با نیاز های خود دریافت کند.
  • - بیمار حق دارد در تمام موارد به ویژه در مورد فوریتهای پزشکی سریعا به وضع وی رسیدگی شود.
  • - بیمار حق دارد از مراقبت دقیق، عادلانه، بشر دوستانه، بدون تبعیض نژادی، بدون در نظر گرفتن رنگ پوست، جنسیت، ملیت، شغل، مذهب توام با احترام برخوردار شود.
  • - بیمار حق دارد بداند که به کدامیک از ژزشکان در کجا، چگونه و در چه زمانی می تواند دسترسی داشته باشد.
  • - بیمار حق دارد که با رعایت احترام به شخصیت و محیط خصوصی وی بستری و مورد معاینه، آزمایش و درمان قرار گیرد.
  • -بیمار حق دارد همیشه نوع درمان دریافتی ایشان با خواسته بیمار همخوانی داشته باشد.
  • - بیمار حق دارد که در مورد درمان یا  روش درمانی که برایش ضرورت دارد از قبل آگاه و راضی باشدو تصمیم بگیرد.
  • - بیمار حق دارد پرستار و پزشک خودرا بشناسد و از تخصص حرفه ای، روش و مهارت آنها آگاه باشد.
  • - بیمار حقدارد توضیحات واضح و مختصری درباره نوع بیماری ، درمان های پیشنهادی ، عوارض درمان پیشنهادی را به زبان ساده دریافت کند.
  • - بیمار حق دارد حریم شخصی در مورد گفتگو درباره بیماری، مشاوره، معاینه و معالجه بیمار محرمانه باشد و با احتیاط کامل انجام شود.
  • - بیمار حق دارد انتظار داشته باشد که کلیه ارتباطات و پرونده های مربوط به مراقبت وی محرمانه بماند.
  • - بیمار حق دارد که در کلیه تصمیم گیری های مربوط به مرقبت بهداشتی و درمانی خود مشارکت آگاهانه داشته باشد.
  • - بیمار حق دارد درهنگام ترخیص از کلیه اوراق پرونده پزشکی خود فتوکپی تهیه نماید.
  • - بیمار حق دارد که از صورتحساب کامل خدماتی را که در مرکز درمانی دریافت کرده است صرفنظر از مبلغ پرداخت کننده آن بررسی کند و در مورد آن توضیح بخواهد.
  • - بیمار عاقل، بالغ و آگاه حق دارد که  انجام هرگونه درمان یا فرآیند تشخیصی و درمانی را در مورد خود بپذیرد یا نپذیرد.
  • - بیمار حق دارد در پروژه تحقیقاتی یا آموزش پزشکی شرکت کند یا از انجام آن امتناع ورزد.
  • - بیمار حق دارد در طول بستری  از طریق تلفن یا ملاقات خصوصی (وجود تلفن همراه در بخش های ویژه ممنوع است.) به آشنایان خود در ساعات تعیین شده دسترسی داشته باشد.
  • - بیمار حق دارد کارکنان بیمارستان، درد وی را ارزیابی و در مدتی منطقی نسبت به رفع آن اقدام کند.
  • - بیمار حق دارد مرقبت را در محیطی امن وارام دریافت کند به گونه ا که برخورد لفظی، فیزیکی صورت نگیرد.
  • - بیمار حق دارد مساعدت های لازم را از روحانی مورد انتخاب به منظور آرامش روحی دریافت کند.
  • - بیمار حق دارد در صورتی که حقوق وی زیر پا گداشته می شود اعتراض و شکایت کند و فرآیند شکایات که با چه کسی، چه موقع و چگونه تماس بگیرد آشنا شود.
  • - بیمار حق دارد نسبت به جبران خسارت ناشی از اشتباه، اطلاعات ناقص، به تاخیر افتادن درمان ...آگاه شود.
دفتر آموزش /اذر 96
 

دفعات مشاهده: 680 بار   |   دفعات چاپ: 53 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر